۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۶۲۷۰۳۲

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۲ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۲ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 450 تومان اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 22 آبان ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۸/۲۲ 

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 20 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 999 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 88 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 289 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 839 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 408 هزار و 900 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1461 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 11 هزار و 438 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 178 تومان و قیمت پوند انگلیس 14 هزار و 904 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 450 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 350 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 650 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 550 تومان است.

 

قیمت نفت کاهش یافت

با کمرنگ شدن چشم‌انداز توافق تجاری میان آمریکا و چین، تمرکز بیشتر بر چشم‌انداز اقتصاد جهان و تقاضا برای انرژی، قیمت نفت در معاملات امروز کاهش یافت.

دونالد ترامپ امروز گفت دو کشور به نهایی کردن یک توافق تجاری نزدیک شدند اما وی از ارائه یک تاریخ یا زمان امضای آن خودداری کرد و این امر سرمایه‌گذاران را ناامید کرد.

هر بشکه نفت برنت با 31 سنت کاهش 61.75 دلار فروخته شد. در عین حال، هر بشکه نفت خام آمریکا با 19 سنت کاهش 56.61 دلار معامله شد.

پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی در مورد کند شدن رشد تقاضا برای نفت در جهان پس از سال 2025 نیز بر بازار تاثیر گذاشت.

آژانس بین‌المللی انرژی در چشم‌انداز سالانه انرژی جهان اعلام کرد انتظار می‌رود تقاضا برای نفت در جهان در سال 2025 به طور متوسط یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد اما در ادامه پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت از این سال به بعد سالانه 100 هزار بشکه در روز به علت بهبود بهره‌وری سوخت و استفاده بیشتر از خودروهای برقی کاهش یابد.

همچنین تاجران در انتظار نتیجه نشست ماه آینده اوپک و روسیه هستند که آیا کاهش تولید را برای تقویت قیمت‌ها بیشتر خواهد کرد یا نه.

تحلیلگران بانک ای‌ان زد گفتند: «ما معتقدیم که کاهش تولید می‌تواند پس از سه ماهه نخست 2020 تمدید شود اما کاهش بیشتر بعید است.»

 

رشد 438 واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (چهارشنبه) با افزایش 438 واحد به رقم 307 هزار و 94 واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم وزن 686 واحد رشد کرده و به رقم 88 هزار و 452 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از یک میلیون و 120 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس بیش از 2.2 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 320 هزار معامله و به ارزش هزار و 154 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

برخی کارشناسان معاملات بورس در هفته جاری را روند تعادلی و رو به رشد عنوان می‌کنند که علت آن اقبال مردم به سرمایه‌گذاری در بورس است که به خاطر رکورد در بازارهای موازی مانند مسکن،‌ارز،‌طلا و سکه و نیز نقدینگی سرگردان در اقتصاد می‌دانند.

امروز نمادهای مپنا، پتروشیمی پارس، توسعه معادن و فلزات، پتروشیمی خلیج فارس و پتروشیمی مبین بیشترین اثر تقویتی بر شاخص کل بورس را داشتند و نمادهای پتروشیمی جم و صنایع ملی مس ایران بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 117 واحد رشد کرده و به رقم 82 هزار و 273 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن 459 واحد رشد کرده و به رقم 59 هزار و 143 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور 573 واحد تقویت شده و به رقم 358 هزار و 40 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس 11 واحد رشد کرده و به رقم 222 هزار و 696 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس 2 هزار و 276 واحد تقویت شده و به رقم 626 هزار و 756 واحد رسید.

امروز نمادهای پربیننده در بورس شامل بانک ملت به قیمت هر سهم 5412 ریال، بانک تجارت 446 ریال، بانک اقتصاد نوین 2952 ریال، و شرکت‌های سایپا، ایران خودرو، سرمایه‌گذاری نیرو و مس شهید باهنر از نمادهای پربیننده بورسی بودند. 

در پایان معاملات امروز فرابورس ایران شاخص کل 10 واحد رشد کرده و به رقم 3932 واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 225 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس بیش از 870 میلیون سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 187 هزار معامله و به ارزش 558 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نمادهای تاثیرگذار در تقویت شاخص فرابورس شامل فولاد هرمزگان جنوب، گروه مپنا، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و شرکت مادیران، بوده‌اند.

همچنین نمادهای پتروشیمی مارون، نیروگاه برق دماوند، و توسعه استان کرمان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهای پربیننده در فرابورس ایران شامل ذوب‌آهن ایران، کاغذ پارس، بانک دی، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، داروسازی آوه سینا، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، مادیران، و داروسازی تولید دارو، و نیز توسعه خدماتی و دریایی بندری بوده‌اند.

امروز با پیام ناظر بازار برخی نمادهای بورس متوقف، برخی حراج و تعدادی از نمادها بازگشایی شدند.

به عنوان مثال در پیام ناظر بازار نماد معاملاتی قند پیرانشهر برای برگزاری مجمع و سیمان صوفیان به خاطر اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شدند.

همچنین حق تقدم سیمان صوفیان نیز متوقف شد.

اطلاعیه در مورد عرضه حق تقدم‌های استفاده نشده پارس سوئیچ، فنرسازی زر و حق تقدم داروسازی ارائه شد.

امروز بازگشایی نماد شرکت ایران ارقام و ماشین‌سازی ایران و بازنشستگی کارکنان بانک‌ها انجام شد.

وقفه معاملاتی نماد صنایع بهشهر ایران به علت تغییر بیش از 20 درصدی قیمت روی داد.

توقف نماد سرمایه‌گذاری توسعه ملی و نماد نیرومحرکه انجام شد.

حراج مجدد نمادهای تامین سرمایه امید و حق تقدم کارخانجات داروپخش انجام شد.

توقف نماد لوله و ماشین‌سازی ایران انجام شد.

وقفه  معاملاتی نماد فروسیلیس ایران و تکنوتار به علت تغییرات بیش از 20 درصدی قیمت انجام شد.

 

سوداگری در بازار خودرو

در شرایطی که به گفته یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان باعث افزایش قیمت‌ها در بازار شده است، سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو معتقد است: درج قیمت‌های بالا در برخی سایت‌ها باعث تقویت سوداگری در بازار خودرو شده است.

بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد در حال حاضر هر دستگاه پراید با قیمت 47 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود و در مورد سایپا 132 نیز باید به قیمت 49 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم. در چنین شرایطی برخی سایت‌ها قیمت سایپا 132 را حتی تا 53 میلیون تومان نیز اعلام می‌کنند که این موضوع بر بازار اثرگذار است.

در مورد قیمت پژو 206 تیپ 2 نیز باید به نرخ 83.5 میلیون تومانی در بازار اشاره کنیم. پژو 206 تیپ 5 نیز با قیمت 100 میلیون در بازار عرضه می‌شود. قیمت پژو پارس هم در بازار به 100 میلیون تومان رسیده و در مورد پژو 405 مدل GLX نیز باید به قیمت 76.5 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم.

در عین حال، قیمت خودرو رانا در بازار به 83 میلیون تومان رسیده و هر دستگاه سمند ال ایکس با قیمت 79.5 میلیون تومان عرضه می‌شود. 

در مورد تیبا صندوق دار هم می‌توان به قیمت 53.5 میلیون تومان در بازار اشاره کرد. همچنین نوع هاچ بک این خودرو با قیمت 60 میلیون و 200 هزار تومان در بازار خرید وفروش می‌شود.

قیمت ساندرو استپ وی نیز در بازار 188 میلیون تومان است و هر دستگاه سراتو که قبلا در بازار تا 281 میلیون تومان هم معامله می‌شد حالا در بازار به قیمت 297 میلیون تومان معامله می‌شود.

* خبری از خریدار نیست

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این مورد به خبرنگار فارس گفت: قیمت خودروها توسط برخی سایت‌ها افزایش یافته و همین مسئله باعث شده تا سوداگری در بازار خودرو تقویت شود.

وی با بیان اینکه در این شرایط خبری از خریدار نیست، گفت: افزایش قیمت خودروهای داخلی باعث افزایش سوداگری در بازار خودروهای خارجی نیز شده است. در عین حال محدودیت عرضه نیز باعث افزایش حباب قیمتی در بازار شده است.

به گفته مؤتمنی، عرضه و تقاضا وضعیت بازار را تعیین می‌کند و در شرایطی که عرضه خودرو کم و تقاضا برای خرید زیاد باشد، قیمت‌ها نوسان پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه این اتفاق در مورد خودروهای پرتیراژ رخ داده است، افزود: قیمت پراید تا 39.5 میلیون تومان پایین آمده بود، اما حالا به 47 میلیون تومان رسیده است که دلیل این اتفاق باید ریشه‌یابی شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تصریح کرد: در حال حاضر پراید در بازار بیشتر از 47 میلیون تومان خرید و فروش نمی‌شود، ولی در سایت‌ها قیمت این خودرو را تا 52 میلیون تومان نیز اعلام می‌کنند و از این طریق به گرانی خودرو دامن می‌زنند.

وی با تاکید بر لزوم کنترل سایت‌های اعلام کننده قیمت خودرو گفت: دو سه روز است که بازار دچار رکود سنگینی شده و مراجعه‌ای برای خرید خودرو صورت نمی‌گیرد.این اتفاق در مورد خودروهای خارجی که وارداتشان متوقف است و قیمت ثابتی داشتند، نیز اثرگذار بوده و باعث افزایش قیمت خودروهای خارجی نیز شده است.

مؤتمنی گفت:‌گاهی قیمت‌هایی را در برخی سایت‌ها مشاهده می‌کنیم که چنین نرخ‌هایی در بازار دیده نمی‌شود و تعجب آور است.

* خودروسازان سیر نزولی قیمت‌ها را صعودی کردند

در این شرایط، رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در مورد وضعیت قیمت خودروهای داخلی معتقد است: متاسفانه با اینکه در  دو ماه اخیر شاهد قیمت نزولی خودرو بودیم ولی خودروسازان به خوبی آن را انجام ندادند و با عدم عرضه خودرو خلل ایجاد کردند.

رایگانی گفت:  معتقدیم باید خودروسازها نقش بهتری داشته باشند ولی متاسفانه شاهد افزایش قیمت خودرو تا ۵ الی ۱۱ میلیون تومان هم در خودروهای پرمصرف بودیم که سیر صعودی گرفت.

وی تاکید کرد: بازار عکس العمل خوبی داشت اما خودروسازها خلل ایجاد کردند و  سیر نزولی را به صعودی تبدیل کردند.

در هر حال کنترل بازار نیازمند یک نهاد مدیریتی قوی و بازدارنده است تا با نظارت دقیق بر عملکرد خودروسازان مانع از آشفتگی گاه به گاه بازار و رشد یکباره قیمت‌ها شود. شاید دولت باید در این زمینه تجدید نظر جدی انجام دهد و یک بار برای همیشه موضوع نظارت بر بازار توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و سازمان تعزیرات تعیین تکلیف شود.

 

آمار عجیب صدور کارت سوخت

آخرین تصمیمی که در خصوص کارت سوخت، از سوی دولت گرفته و اجرایی شده، مربوط به محدودسازی کارت سوخت جایگاه‌ها به 20 لیتر در هر نوبت سوخت‌گیری بوده است.

همچنین کارت سوخت شخصی افراد نیز در هر نوبت سوخت گیری محدودیتی 60 لیتری داشته و در هر ماه تنها می‌توان تا سقف 250 لیتر با هر کارت سوخت شخصی سوخت‌گیری کرد.

به گفته یک مقام مسئول (مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران)، تاکنون دو برابر تعداد خودروهای کشور کارت سوخت صادر شده، باز هم 400 هزار نفر در یک ماه اخیر، تقاضای صدور کارت سوخت المثنی کرده‌اند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات